Mistä yritys ammentaa kasvun eväät lähitulevaisuudessa? Entä missä yritys on vaikkapa viiden vuoden kuluttua? Kokosimme 5 käytännönläheistä vinkkiä, joiden avulla kasvattaa ja kehittää yrityksen liiketoimintaa.
Aina ei yrityksen omat voimavarat riitä kasvuun
Yrityksen kannattaa keskittyä erilaisiin toimintoihin kun ajatellaan kasvua. Aina ei omat voimavarat riitä, mutta silti on kova halu kasvaa. Varallisuuden kasvattaminen mahdollistaa lisää kasvua uusien investointien kautta.
Yrityksen kasvua voi suunnitella mm. analysoimalla asiakkaita, markkinoita sekä kilpailijakenttää. On myös tärkeää varautua tulevaan ja hyödyntää sesonkeja, jolloin asiakkaat ovat liikkeellä. Toimintaa sekä kasvua on yleensä hyvä suunnitella ja testata, yrityksen kannattaa verkostoitua sekä markkinoida palveluitaan. Kasvu ei tule automaattisesti sinun luoksesi vaan markkina tuo eteesi uusia asioita, joiden avulla voit kehittää toimintaa.
1. Analysoi asiakkaita, markkinoita ja kilpailijakenttää
Täysin uudet ja ennen kokemattomat ideat ovat harvinaisia. Toki sellaistakin sattuu, että yrittäjä innovoi uuden palvelun tai tuotteen, jolle myös löytyy maksukykyistä asiakaskuntaa. Aina pyörää ei kuitenkaan tarvitse keksiä uudelleen, vaan analysoimalla nykyistä markkinaa ja kilpailijoita voit löytää markkinaraon, jonka täyttämällä saat kasvua.
Onko jokin asiakasryhmä jäänyt kilpailijoiltasi huomioimatta tai voisitko tarjota nykyistä palveluasi jollekin uudelle asiakaskunnalle? Voisiko yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluita paketoida uudella tavalla ja saada siten lisää liiketoimintaa? Tutki ja analysoi, onko kilpailijoillasi joillakin osa-alueilla parannettavaa. Ja mikäli näin on, tarjoa asiakkaille parempi vaihtoehto.
Tiedätkö mihin suuntaan asiakaskuntasi vaatimukset ja tottumukset ovat muuttumassa? Sieltä voi löytyä uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen ja kehittämiseen. Esimerkiksi väestön ikääntyessä erilaisten kotiin toimitettavien ja kotona tehtävien palveluiden kysyntä voi kasvaa. Digitalisaatio on jo vaikuttanut ja tulee myös tulevaisuudessa vaikuttamaan kaikilla toimialoilla muuttaen toimintatapoja – mutta samalla myös tuoden uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
2. Varaudu ja hyödynnä sesongit
Tunnetko alasi sesonkipiikit? Entä miten voisit varautua niihin entistä paremmin ja saada kasvua sitä kautta? Usealla alalla on tietyt selkeät kiireiset ajat ja silloin on tärkeää, että esimerkiksi kalusto on kunnossa, varastossa on mitä myydä ja henkilöstöä on tarpeeksi.
Näin voit saada kaiken irti kasvaneesta kysynnästä ja kasvattaa liiketoimintaa. Sesonkien ennustamisessa auttaa luonnollisesti kokemus ja edellisten vuosien myyntiluvut tai muu tilastodata.
Varautumista tukee myös asiakaskunnan tunteminen. Millainen vuosirytmi asiakkaillasi on? Missä vaiheessa he tekevät ostopäätöksiä tai etsivät palveluntarjoajia?
Tärkeää on myös käyttää sesonkien ulkopuoliset hiljaisemmat ajat hyödyksi. Suunnittele silloin myynti- ja markkinointitoimenpiteitä, huolehdi sisäänostoista tai kunnosta toimitiloja tai muuta kalustoa. Mahdollisen kiireavun rekrytoiminen ja perehdyttäminen vie aikaa, joten varaudu siihen silloin, kun sesonki ei vielä ole täysillä päällä. Ja viimeiseksi: lepää, lomaile ja lataa akkuja silloin, kun siihen on mahdollisuus sesonkiajan ulkopuolella!
Lue lisää sesonkiin varautumisesta aiemmin julkaistusta artikkelistamme
3. Suunnittele ja testaa
”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”, sanotaan jo vanhassa sananlaskussakin. Joten tee konkreettinen suunnitelma liiketoiminnan kehittämisen ja kasvattamisen tueksi. Suunnitelma voi olla lyhytkin, mutta kun asiat on laitettu niin sanotusti paperille, on niitä helpompi noudattaa.
Esimerkiksi vuosikello tai suunnitelman jakaminen lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin toimenpiteisiin myös aikatauluttaa tekemistä. Suunnitelman pitää myös joustaa tarvittaessa, sillä asiat muuttuvat ja joskus suuntaa joutuu muuttamaan nopeastikin.
Tärkeintä on tietää tarkemmin mitä toimenpiteitä teet lähiviikkoina, vaikka samalla esimerkiksi vuoden päästä tapahtuvat asiat olisivat suunnitelmassasi vasta karkealla tasolla.
Ota testaaminen osaksi tekemistä. Kokeile ja testaa erilaisia toimenpiteitä. Mittaa sekä analysoi tuloksia ja muuta tekemistä tulosten pohjalta… ja aloita kokeileminen uudelleen alusta. Kysy asiakkailtasi, miten yrityksesi tuotteita tai palveluita kannattaisi kehittää. Mikä niissä on hyvää ja ennen kaikkea mikä osa-alue vaatisi kehittämistä? Vastaako palvelutarjoomasi kysyntää nyt ja ennen kaikkea tulevaisuudessa?
4. Investoi kasvuun
Jotta liiketoimintaa voi kasvattaa, tarvitaan siihen usein lisäinvestointeja. Olkoon se uutta kalustoa, henkilöstöresursseja tai varaston täydentämistä. Erilaisia rahoitusvaihtoehtoja kasvun tueksi löytyy useita. Pienyritykset ovatkin satsanneet kasvuun lainarahan turvin viime aikoina entistä enemmän, jotta yritykselle voidaan hyödyntää vastaan tulevia mahdollisuuksia mahdollisimman hyvin.
Muistathan, että Yritysluotto.fi tarjoaa helpon ja nopean rahoitusratkaisun kaikenkokoisille ja -ikäisille yrityksille? Yritysluoton hakeminen tapahtuu verkossa, eikä lainahakemusta varten tarvitse kerätä tilinpäätös- tai muuta dokumentaatiota.
Lainapäätöksen saat samana päivänä ja rahat maksetaan yrityksen tilille viimeistään seuraavana pankkipäivänä. Yritysluottoa käytetään yhä enemmän kasvun ja kehittämisen moottorina.
5. Markkinoi ja verkostoidu
Hyväkään palvelu ei myy itse itseään, vaan palvelua täytyy markkinoida aktiivisesti potentiaalisille ja nykyisille asiakkaille. Markkinoi ja tee aktiivista myyntityötä ja löydä siten kasvun avaimet. Pyri löytämään parhaat keinot tavoittaa juuri sinun yrityksesi kohderyhmä.
Esimerkiksi sosiaalinen media ja muut online-markkinointikanavat tarjoavat kustannustehokkaita mahdollisuuksia markkinoida ja herättää kiinnostusta. Sähköisissä kanavissa pystyt myös mittaamaan toimenpiteiden tehokkuutta ja testaamaan helposti. Pyydä tai palkkaa apua markkinointiin, sillä se on osa-alue, josta kasvuyrityksen ei ole varaa säästää.
Verkostoidu muiden yrittäjien tai toimijoiden kanssa. Rakennusyrittäjä voi toimia läheisessä yhteistyössä esimerkiksi LVI-alan yrittäjän kanssa ja suositella kumppaniaan asiakkaille, jolloin molemmat osapuolet hyötyvät.
Kuljetusalan yritys voi tehdä yhteistyötä vaikkapa vähittäiskaupan yritysten kanssa tarjoten kotiinkuljetuspalvelua. Yrityksen kasvun mahdollistamisen lisäksi palveluiden paketointi helpottaa myös asiakasta, kun hän saa kaikki tarvitsemansa niin sanotusti yhdeltä tiskiltä.
Liiketoiminnan kasvattaminen ei ole rakettitiedettä
Yritys voi löytää uusia mahdollisuuksia olemassa olevista asiakkaista sekä liiketoimista. Yrityksen liiketoiminnan kasvattaminen ei tapahdu automaattisesti, mutta se ei välttämättä ole mitään rakettitiedettä. Jos näet kauppasi ulkopuolella olevan jonoa tai mikä tahansa tuote loppuu hyllyltäsi, on silloin yrityksellä kasvumahdollisuuksia.
Moni yritys jää usein jarruttelemaan joko rahoituksen, pelon tai muuten vaan riskien ottamisen vuoksi. Liiketoiminnan ei saa antaa seisahtua ja kannattaa tutkia mahdollisimman paljon eri vaihtoehtoja liiketoimintasi kehittämiseksi.
Kannattaa kysellä muilta saman alan toimijoilta, ystäviltä, kollegoilta, perheenjäseniltä tai vaikka internetistä, että mitä muut ihmiset ovat tehneet sinun tilanteessasi. Jopa Facebook tarjoaa monia erilaisia ryhmiä yrittäjien tueksi. Ryhmässä on voimaa ja yritys voi erilaisten ihmisten ja kumppanuuksien kautta kasvattaa toimintaansa hyvin kätevästi.
Lisärahoitus auttaa tarpeen vaatiessa
Yritys voi kasvaa lisärahoituksen avulla. Voit hakea kauttamme yrityksellesi jopa 100 000 euroa vakuudetonta lainaa, jonka avulla liiketoiminnan kehittäminen kasvuun onnistuu varmasti.
Yritys voi ostaa paljon uutta resurssia liiketoiminnan tueksi saamallaan rahoituksella. Olemassa oleva kasvu päästään hyödyntämään jos toimintaa ei tarvitse jarruttaa rahan puutteen vuoksi. Aina välillä uusi idea tulee jätettyä hyödyntämättä, jos yritys ei ole maksukykyinen.
Joustava ja hyvä yritysluotto voi yleensä auttaa tässä tilanteessa. Toiminnan kehittäminen ja yritysten uudet investoinnit rahoitetaan kätevästi lainaa hakemalla. Lainaa maksetaan joustavasti ja ennustettavilla kustannuksilla takaisin, joten piilokuluilta vältytään.