Yrittäjä, oletko valmis kiireiseen sesonkiin? 5 + 1 asiaa, jotka on hyvä muistaa

Sesonkiin varautuminen antaa yrityksellesi entistä paremmat eväät menestymiseen. 

Sesonkivaihteluihin varautuminen antaa yrityksellesi entistä paremmat eväät menestymiseen. Olemme koonneet muutaman käytännön vinkin, joilla parannat sesonkiin varautumista.

Suunnittelu kannattaa tehdä jo edellisen sesongin aikana ja muista, että sesonkivaihtelut voivat muuttua vuosien varrella. Lue lisää siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon sesonkivaihteluiden aikana.

Sesonkivaihtelut vaikuttavat eri yrityksiin eri tavalla

Osalle yrityksistä sesonkivaihtelut ovat hyvin ennakoitavissa. Rengaskauppiailla asiakkaita riittää keväisin ja syksyisin, ja marjanviljelijän kiireisin kausi ajoittuu kesälle. Rakennusalalla puolestaan kalenteri täyttyy nopeasti alkukeväällä.

Logistiikka-alalla sesongit seuraavat pitkälti yleistä taloustilannetta, jonka muutokset näkyvät nopeasti tavaraliikenteessä. Kiirepiikkien ennakointi voi olla haastavaa, ellei takana ole vuosien vankkaa kokemusta, joka saattaa auttaa tunnistamaan orastavan kiireen.

Henkilökuljetusliikenteessä on myös helposti ennakoitavia sesonkipiikkejä, kuten yleensä marraskuussa alkava pikkujoulukausi. Esimerkiksi taksiyrittäjien on hyvä vähän ennen sesongin alkua tehdä suunnitelmia lisätyövoiman palkkaamiseksi.

Toisille yrityksille sesongit voivat vaihdella vähemmän ennustettavasti kysynnän mukaan. Näihin tilanteisiin yrittäjän on hyvä varautua tunnistamalla oman alansa piikit sekä myös hiljaiset ajat, jolloin aika kannattaa käyttää varastojen tai kaluston täydentämiseen.

Hiljaisten kausien haaste on kuitenkin usein se, että rahaa investointeihin ei ole ennen kuin kauppa alkaa käydä. Samalla on myös katettava yrityksen kiinteät kulut, kuten vuokra, sähkö tai kuukausipalkkalaisten palkat. Näissä tilanteissa apu voi löytyä nopeasta yrityslainasta.

Tässä lisäksi viisi vinkkiä, joilla parannat varautumistasi sesonkeihin läpi vuoden.

1. Tunne toimialasi kiirepiikit

Pidä kirjaa myynnin huipuista ja hiljaisista kausista. Yrityksen, niin ison kuin pienenkin, pyörittämisessä on hyvä tuntea oman toimialansa vuosikello. Vuosikello auttaa hahmottamaan vuoden tärkeimmät kiirepiikit ja varautumaan niihin. Asioiden ylös kirjoittaminen helpottaa myös tulevien vuosien suunnittelua, sillä voit aina palata muistiinpanoihisi ja tarkistaa esimerkiksi edellisten vuosien myyntipiikit.

Sesonkivaihtelut voivat myös muuttua merkittävästi eri vuosien aikana. Ihmisten loma-ajat muuttuvat, uusia festareita järjestetään alueellasi tai uusia asuinalueita rakennetaan lähellesi. Kannattaa miettiä miten asiat oli ennen ja miten ne ovat muuttuneet lähiaikoina.

2. Hyödynnä hakukonetta sesonkien ennakoimiseen

Google Trends -palvelu on oiva apu, kun haluat selvittää, milloin omaan alaasi liittyviä hakuja tehdään eniten. Voit esimerkiksi ajoittaa somekampanjasi samoihin aikoihin, kun asia näyttää nousevan esille nettihauissa. Esimerkiksi hakutermi ”talon rakentaminen” on ollut melko tasaisesti suosittu läpi vuoden, mutta erityisesti helmikuussa hakuja on tehty paljon. Vinkki: Sivusto antaa automaattisesti kohdemaaksi Yhdysvallat, joten muista vaihtaa kohdemaaksi Suomi.

Sesonkivaihteluita varten kannattaa ottaa huomioon myös muuttunut maailmantilanne. Asiakkaat voivat etsiä eri vuodenaikaan erilaisia palveluita nykyään, kuin mitä oli viisi vuotta sitten. Ei kannata miettiä liikaa sitä mihin on tottunut, vaan lähteä tutkimaan uutta. Yritysten kannattaa hyödyntää erilaista ilmaista tietoa, mitä netissä on saatavilla.

3. Tunne asiakasryhmäsi

Osa vuoden myyntihuipuista voi olla itsestään selviä, kuten esimerkiksi rengaskauppiaan renkaiden menekki keväällä. Osalle vaihtelusta ei ehkä löydy selitystä. Pyri tuntemaan asiakasryhmäsi ja pohtimaan, miltä heidän työ-, opiskelu-, tai vapaa-ajan kalenterinsa näyttävät aikoina, jolloin kauppa ei käy. Tuntemalla asiakkaasi markkinoinnin suunnittelu käy helpommin. Milloin sinun asiakkaasi heräävät tulevaan sesonkiin tai suunnittelevat tulevaa?

Muista tehdä jatkuvaa analysointia uusista, mutta myös olemassa olevista asiakkaistasi. Tutki minkälainen asiakas on selkeästi isommassa roolissa asiakkuuksistasi ja minkälainen on tyypillinen asiakasprofiili. Markkinointia kannattaa kohdentaa tarkalle yleisölle, niin resurssit eivät mene hukkaan.

4. Tee vuosisuunnitelma

Seuraavan vuoden suunnittelu on hyvä aloittaa hyvissä ajoin. Esimerkiksi kesään ajoittuvaa sesonkia kannattaa alkaa suunnitella jo edellisenä syksynä. Suunnitelmaan voit merkitä esimerkiksi ehdotuksia markkinointikampanjoiden ajankohdaksi. Hyvin suunnitellut kampanjat on helppo ja nopea toteuttaa, kun itse kesäsesonki tulee ajankohtaiseksi.

Suunnitelmaan kannattaa kirjata myös muita sesonkiin liittyviä toimenpiteitä, kuten työvoiman rekrytointia kesäkuukausiksi, tavaran tilaamista ja niin edelleen. Yksinkertaiset ja konkreettiset tavat toimivat usein. Voit esimerkiksi piirtää ympyrän, jossa on neljä sektoria – talvi, kevät, kesä ja syksy – ja merkitä kuhunkin vuodenaikaan suoritettavat toimenpiteet.

5. Käytä hiljaiset ajat hyväksesi

Yrityksesi hiljaisina aikoina voit varautua sesonkiin monin tavoin. Voi olla hyvä idea tilata jotakin tuotetta isompi määrä (jolloin se voi olla myös halvempaa) ja järjestellä se jo valmiiksi sesonkia varten. Hiljaiset ajat ovat mitä parhainta aikaa ideoinnille, sillä luovuus tarvitsee syttyäkseen aikaa ja tilaa.

Hiljaiset ajat ovat myös hyvää aikaa markkinoinnille. Esimerkiksi linja-autoliikenteessä yksi sesongeista ajoittuu kevääseen, jolloin muun muassa koululaiset tekevät luokkaretkiä. Sesonkiin on hyvä olla valmis markkinointisuunnitelma, jolla napata asiakkaat heti ensimmäisten tarjouspyyntöjen saapuessa.

+ 1. Kaikkeen ei voi varautua

On hyvä muistaa ja hyväksyä myös se, että kaikkeen ei voi varautua. Suomessa sellainen tekijä on muun muassa sää, jonka kehittymisestä ei koskaan ole takeita. Sateenvarjokauppiaan on siis otettava riski varjoja tilatessaan. Jos kesä on kovin aurinkoinen, voi hän alkaa suunnitella maailman mahtavinta sateenvarjokampanjaa syksyn sateita varten. Google Trendsin mukaan hakusanan ”sateenvarjo” huippukausi oli muuten Suomessa tänä syksynä 27.8.–2.9.

Trendit hakusanalle ”sateenvarjo”

– Vaikka kaikkeen ei voi varautua, on hyvä muistaa, että esimerkiksi säävaihtelut tai muut ennakoimattomat tilanteet voivat sisältää myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

– Hellekesänä 2021 tuo esimerkkinä mainittu sateenvarjokauppias ei ehkä lyönyt myyntiennätyksiä, mutta reagoimalla nopeasti ja investoimalla vaikkapa lisäerään tuulettimia, olisi hän voinut paikata myyntiä ja vastata muuttuneeseen kysyntään.

– Vuonna 2023 sana sateenvarjo on lähtenyt selkeästi nousemaan vasta huhtikuun lopussa. Kannattaa pitää mielessä, että sesonkivaihtelu voi vaihdella eri vuosina.

Trendit hakusanalle "sateenvarjo"

Maailmantilanteen muuttuminen

Osa asioista voi muuttua maailmantilanteesta riippuen, kuten sota, pandemia ja erilaiset muut tekijät. Liiketoiminnan kannalta on tärkeää miettiä, miten eri tekijät muuttavat omaa tilannettasi. Joskus tietyt asiat eivät vaikuta lainkaan yrityksesi toimintaan, mutta aina ei tilanne ole samanlainen.

Maailmantilanne voi samaan aikaan olla todella hyvä, mutta myynti ei kehity mitenkään. Yhtäkkiä voi olla että asiakkaasi eivät ostaisi tuotettasi jostain muusta syystä. Yrityksen toiminnan kannalta on yleensä tärkeää ottaa monia tekijöitä huomioon, eikä yksittäiset asiat välttämättä riitä.

Yritysluoton kertalainasta apua kassavajeeseen

Kausivaihteluiden ja liiketoiminnan sesonkiluonteisuuden aiheuttamaan kassavajeeseen tai lisärahoituksen tarpeeseen on saatavilla nopeitakin ratkaisuja. Yritysluoton kertalainaa käytetään paljon tilanteissa, joissa rahaa ei tule sisään, mutta kulut on kuitenkin katettava.

Moni pienyrittäjä pystyy samaistumaan tilanteeseen, jossa projektiluontoisissa töissä maksuajat ovat pitkiä, eikä rahaa tule kassaan samaan tahtiin kuin kuluja olisi katettavana. Sesonkivaihtelut voivat olla hankalia, jos niihin ei olla varauduttu tarpeeksi hyvin.

– Esimerkiksi Yritysluoton lainahakemuksen voi tehdä helposti ja nopeasti verkossa, silloin kun se yrittäjälle parhaiten sopii. Lainapäätöksen saa meiltä arkisin samana päivänä ja rahat tilille viimeistään seuraavana pankkipäivänä.

Yrityslainan hakeminen

Lainan hakeminen on yksinkertaista, helppoa ja nopeaa. Saat meiltä aina yksilöllisen lainatarjouksen, joka perustuu taloudelliseen tilanteeseen sekä yrityksen tulevaisuuden maksukykyyn.

Täytä hakemuksen vaaditut tiedot, kuten y-tunnus, lainasumma, laina-aika ja yrityksen nimi. Täytä tiedot huolellisesti, jotta voimme käsitellä hakemuksesi mahdollisimman nopealla aikataululla.

Saat lainapäätöksen jopa saman päivän aikana. Lainasopimuksen allekirjoitat helposti ja luotettavasti netissä, jonka jälkeen rahat tilitetään yrityksesi tilille viimeistään jo seuraavana pankkipäivänä. Pyydä maksuton lainatarjous tästä.

Yrityslainan muut tiedot

Yrityslainan ainoa kustannus on kiinteä toimituspalkkio ja se sisältää kaikki lainan kulut. Toimituspalkkion lisäksi ei tule muita korkoja, kuluja tai kuukausimaksuja. Lainaa lyhennetään sovitun mukaisesti ja tietyllä maksusuunnitelmalla.

Yritysluoton kertalainaa voit hakea 3 000–100 000 euroa vakuudettomasti ja lainalle saat takaisinmaksuaikaa jopa 18 kuukautta. Lainasopimus allekirjoitetaan nopeasti ja saat tilille lainasumman jopa seuraavana pankkipäivänä.

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä MTV.fin kanssa.