Ota hakukoneet haltuun – opas pk-yrityksen verkkonäkyvyyteen

Mitä yrittäjän hakukonemarkkinointi on?

Nettimarkkinoinnin ja etenkin hakukonemarkkinoinnin merkitys on kasvanut voimakkaasti. Laadimme oppaan hakukonenäkyvyyden perusteista, jonka opeilla pääset helposti aloittamaan yrityksesi verkkonäkyvyyden kehittämisen.

Hakukonemarkkinoinnin opas on suunnattu yrittäjille, jotka haluavat saada enemmän asiakkaita verkon kautta. Käytännöllisten vinkkien avulla voit aloittaa hakukonemarkkinoinnin saman tien.

Hakukonemarkkinointi (Search engine marketing tai SEM)

Hakukonemarkkinointi pitää sisällään monta erilaista tekijää, jotka vaikuttavat sen tehokkuuteen. Hakukoneoptimointi eli Search engine optimization, Google Ads, pay per click, seo, hakusanamainonta ja moni muu termi voi tuntua todella vieraalta ensikertalaiselle.

Nosta yrityksesi tälle vuosikymmenelle ja ala ottamaan enemmän irti näkyvyydestä hakukoneissa. Lataa hakukonemarkkinointi-opas ja tiedät mitä hakukoneissa kannattaa ottaa huomioon ja minkälaista hakukoneoptimointi on yrityksen näkökulmasta.

Hakusanamainonnan avulla voidaan tavoittaa enemmän asiakkaita verkkosivustolle ja sisältöjä parantamalla verkkosivuston sisällä vieraileminen on asiakkaalle usein mukavempaa. Se tarkoittaa usein myös todennäköisemmin kauppaa maksetun mainonnan avulla.

Maksettu mainonta

Maksettu mainonta esimerkiksi Google Adsissa tuo ihmiset nopeammin omille nettisivuillesi – tietenkin rahaa vastaan. Maksetulla mainonnalla voidaan kohdentaa markkinointia yksittäisille hakusanoille, mikä parantaa mainosten näkyvyyttä huomattavasti.

Mainonnalle annetaan tietty budjetti, esimerkiksi 50 euroa päivässä. Muista kilpailijoista sekä valitsemistasi avainsanoista riippuen voi mainoksesi klikkaaminen maksaa 1 euron ja 50 klikkauksen jälkeen on kampanjasi päivittäinen budjetti kulutettu. Toki maksettu mainonta pitää sisällään paljon erilaisia asioita, mutta sillä pääsee ns. jonon ohi ihmisten näkyville, jos maksaa hieman.

Sivuston kannattaa harkita maksettua sekä orgaanista mainontaa yhdistelmänä. Maksettu mainonta tuo asiakkaat verkkosivuston luokse ja orgaaninen näkyvyys hoitaa loput. Sivuston sisällä olevat sisällöt ohjaavat asiakkaita eteenpäin eikä hakukoneoptimointi ole pelkästään hakukoneita varten.

Orgaaninen näkyvyys

Orgaaninen näkyvyys eli ilmainen näkyvyys on hieman laajempi osio hakukonemarkkinoinnissa. Google näyttää nettisivuja hakutuloksissa, jos niiden sisältämä sisältö vastaa tehtyä hakua. Kannattaa miettiä tarkkaan monta eri tekijää orgaanisessa näkyvyydessä, kuten selkeä ja laaja sisältö nettisivuilla.

Orgaaninen näkyvyys on mainonnan kulmakivi internetissä. Hakukoneoptimointi pitää sisällään mm. erikseen kirjoitetut tekstit siihen tulokseen, joka näkyy pelkästään Googlen hakukoneessa. Tekstiä pitää muokata ja päivittää tietyn muotoiseksi nettisivuilla, jos sen halutaan löytyvän hakutuloksista ilmaiseksi eli orgaanisesti.

Hakukoneoptimointia voi myös parantaa sivuston teknisen toimivuuden puolelta. Jos sivuston selattavuus on hyvä, se avautuu nopeasti ja on optimoitu mobiiliystävälliseksi sekä saavutettavaksi, on se silloin Googlen mielestä parempi sivu. Hakukone antaa sille lisää näkyvyyttä tuloksissa, kun asiat tehdään oikein.

Blogien kirjoittaminen

Artikkeleita tehdään hakukonemarkkinointi mielessä, mutta se on vain osa sitä. Asiakkaat saavat sivustolle saavuttuaan lisää tietoa hakemastaan kysymyksestä, mikä takaa hyvän asiakaspalvelukokemuksen.

Tekninen hakukoneoptimointi

Myös sivuston tekninen toteutus on tärkeää. Kun sivusto toimii nopeasti ja latautuu Google Page Speed -standardien mukaisesti, näkyy sivusto paremmalla sijoituksella myös hakutuloksissa.

Google My Business

Google My Business tili auttaa yrityksesi näkyvyyden kehittymistä Googlen hakutuloksissa sekä Google Mapsissa. Google Maps tulokset paranevat, mitä enemmän Google saa dataa yrityksesi sivustolla tai fyysisessä toimipisteessä vierailevilta ihmisiltä. Paremmat tulokset saavat yrityksesi näkymään kartalla helpommin!

Tilin tiedot tulevat myös esille Googlen hakutuloksissa ja esimerkiksi fyysisen liiketilan aukioloajat tulee olla päivitettyinä ja ajan tasalla. Kannattaa myös pyytää asiakkailta arvosteluita yrityksestäsi sekä pitää kuvapankki ajan tasalla Google My Business-profiilissasi.

  • Yhteystiedot ja aukioloajat helposti Googlessa
  • Hakukone ohjaa asiakkaat reittiohjeiden ja kartan avulla
  • Erotu joukosta arvosteluiden avulla