Paljonko lasku saa olla myöhässä?

Yrittäjä laskee tulevan kauden kustannuksia – saapuva kesäsesonki tarjoaa mahdollisuuksia, joihin kannattaa varautua ajoissa.

Lasku katsotaan myöhästyneeksi heti eräpäivän jälkeen. Suomessa yritysten välisissä laskuissa maksuehto on tavallisesti 14-30 päivää, ellei toisin sovita. Laskun viivästyttyä velkoja voi lähettää maksumuistutuksen yleensä 14 päivän kuluessa eräpäivästä. Viivästyskorko alkaa kertyä heti eräpäivää seuraavasta päivästä. Suomen lain mukaan viivästyskorko määräytyy Suomen Pankin viitekoron perusteella, ja yritysten välisessä kaupassa se on tyypillisesti 8 prosenttiyksikköä korkeampi kuin viitekorko. Maksujen viivästyminen voi johtaa perintätoimiin ja vaikuttaa yrityksen luottotietoihin.

Mitä tarkoittaa laskun myöhästyminen?

Laskun myöhästyminen tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että laskua ei ole maksettu viimeistään laskuun merkittynä eräpäivänä. Suomen lainsäädännössä lasku on virallisesti myöhässä heti eräpäivän jälkeisenä päivänä, jolloin alkaa kertyä myös viivästyskorkoa.

Lakisääteiset maksuajat Suomessa määrittelevät yleiset raamit laskujen maksuehdoille. Yritysten välisessä kaupassa maksuehdot ovat lähtökohtaisesti maksimissaan 30 päivää, ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu. Kahden yrityksen sopiessa pidemmästä maksuajasta, ehto ei saa olla kohtuuton velkojaa kohtaan.

Tyypillisimmät yritysten väliset maksuehdot ovat:

  • 14 päivää netto (14 pv netto)
  • 21 päivää netto (21 pv netto)
  • 30 päivää netto (30 pv netto)

Lisäksi joskus käytetään käteisalennuksia, kuten ”14 päivää -2 %, 30 päivää netto”, jolloin maksaja saa 2 % alennuksen maksaessaan 14 päivän kuluessa. Eräpäivä lasketaan yleensä laskun päiväyksestä, mutta joskus myös tavaran toimituspäivästä tai työn valmistumispäivästä.

Kuinka paljon lasku voi olla myöhässä ennen seurauksia?

Teknisesti ottaen lasku on myöhässä heti eräpäivän jälkeisenä päivänä, ja seuraukset alkavat välittömästi viivästyskoron muodossa. Käytännössä kuitenkin moni yritys noudattaa tiettyä maksumuistutuskäytäntöä ennen vakavampiin toimenpiteisiin ryhtymistä.

Yleinen aikataulu maksuviivästyksissä etenee usein seuraavasti:

  • 1-14 päivää eräpäivän jälkeen: Ensimmäinen maksumuistutus lähetetään tyypillisesti 7-14 päivän kuluessa eräpäivästä
  • 14-21 päivää eräpäivän jälkeen: Toinen maksumuistutus, johon voidaan lisätä muistutusmaksu
  • 21-30 päivää eräpäivän jälkeen: Viimeinen maksumuistutus tai maksuvaatimus ennen siirtoa perintään
  • Yli 30 päivää eräpäivän jälkeen: Lasku siirretään usein perintätoimiston hoidettavaksi

On kuitenkin huomattava, että nämä aikataulut vaihtelevat laskuttavan yrityksen käytäntöjen mukaan. Jotkin yritykset siirtävät laskut nopeammin perintään, toiset saattavat antaa enemmän maksuaikaa erityisesti tärkeille asiakkaille. Isompien yritysten kohdalla maksuviivästyksiä saatetaan seurata tiukemmin, kun taas pienemmät yritykset voivat joskus olla joustavampia.

Mitä seurauksia myöhässä olevasta laskusta tulee?

Myöhässä olevasta laskusta aiheutuu useita seurauksia, joista merkittävin on viivästyskorko. Viivästyskorko alkaa kertyä heti eräpäivän jälkeisestä päivästä ja jatkuu kunnes maksu on suoritettu kokonaisuudessaan.

Yritysten välisessä kaupassa viivästyskoron määrä on joko sovittu sopimuksessa tai lakisääteinen korko. Lakisääteinen viivästyskorko on Suomen Pankin vahvistama viitekorko + 8 prosenttiyksikköä. Esimerkiksi jos viitekorko on 0,5 %, viivästyskorko on 8,5 % vuodessa.

Muita maksuviivästyksen seurauksia ovat:

  • Maksumuistutusmaksut: Tyypillisesti 5-10 euroa per muistutus
  • Perintätoimet: Lasku voidaan siirtää perintätoimistolle, josta aiheutuu lisäkuluja
  • Perintäkulut: Voivat nousta satoihin euroihin lain sallimissa rajoissa
  • Maksuhäiriömerkintä: Pitkittynyt laskun maksamatta jättäminen voi johtaa maksuhäiriömerkintään
  • Oikeudelliset toimenpiteet: Äärimmäisissä tapauksissa velkoja voi hakea saatavalleen oikeuden päätöksen

Erityisen tärkeää yrityksille on tiedostaa, että toistuvat maksuviivästykset voivat vaikuttaa negatiivisesti yrityksen luottoluokitukseen, mikä puolestaan voi vaikeuttaa rahoituksen saantia tulevaisuudessa ja heikentää sopimuksia tavarantoimittajien kanssa.

Miten toimia, jos et pysty maksamaan laskua ajoissa?

Jos huomaat, ettet pysty maksamaan laskua eräpäivään mennessä, ota välittömästi yhteyttä velkojaan. Ennakoiva toiminta on avainasemassa, sillä se osoittaa vastuullisuutta ja halua ratkaista tilanne. Velkojat suhtautuvat yleensä myönteisemmin maksuongelmiin, kun niistä ilmoitetaan etukäteen.

Käytännön toimenpiteitä maksuvaikeuksiin:

  • Sovi maksujärjestelystä: Pyydä lisäaikaa tai ehdota osamaksua
  • Laadi konkreettinen maksusuunnitelma, jossa esität milloin ja miten aiot maksaa velan
  • Priorisoi maksut: Hoida ensin kiireellisimmät ja korkeakorkoisimmat velat
  • Harkitse väliaikaista rahoitusta: Joustavat rahoitusratkaisut voivat auttaa kattamaan tilapäiset kassavirtaongelmat
  • Dokumentoi kaikki sovitut järjestelyt kirjallisesti

Maksuviivästyksen sattuessa on tärkeää toimia ammattimaisesti ja pitää kommunikaatio avoimena. Useimmat velkojat arvostavat rehellisyyttä ja ovat valmiita joustamaan, jos toimintasi osoittaa sitoutumista velan maksamiseen. Vältä kuitenkin tekemästä lupauksia, joista et voi pitää kiinni, sillä se heikentää luottamusta entisestään.

Miten laskujen maksuviivästyksiä voi ehkäistä?

Maksuviivästysten ehkäiseminen alkaa hyvästä kassavirran hallinnasta. Yrityksesi talousprosessien järjestelmällinen organisointi auttaa varmistamaan, että laskut maksetaan ajallaan ja vältät turhat viivästyskulut.

Tehokkaita tapoja ehkäistä maksuviivästyksiä:

  • Luo selkeä laskujen käsittelyprosessi: Määritä kuka tarkastaa, hyväksyy ja maksaa laskut
  • Käytä sähköisiä laskutusjärjestelmiä, jotka muistuttavat eräpäivistä automaattisesti
  • Suunnittele kassavirta vähintään 1-3 kuukautta eteenpäin
  • Aseta viikoittainen aika laskujen käsittelylle ja maksujen suorittamiselle
  • Hyödynnä automatisoituja maksuja toistuviin kuluihin
  • Varmista riittävä maksuvalmius tasapainottamalla tulot ja menot

Monet yritykset hyötyvät myös joustavista rahoitusratkaisuista, jotka tarjoavat puskuria yllättävien menojen varalle. Näin varmistetaan, että kriittiset laskut voidaan maksaa ajallaan, vaikka oma kassavirta olisi tilapäisesti heikentynyt.

Maksuviivästysten ehkäisyssä on kyse ennakoinnista ja hyvästä talouden suunnittelusta. Kun järjestät talousprosessisi huolellisesti, voit keskittyä liiketoimintasi kehittämiseen sen sijaan, että käyttäisit aikaa maksumuistutusten ja viivästyskorkojen selvittelyyn.

Yrityksesi kassavirran tasapainottamiseen voi joskus tarvita ulkopuolista tukea. Me Yritysluotto.fi:ssä tarjoamme joustavia rahoitusratkaisuja, jotka auttavat varmistamaan, että yrityksesi pystyy hoitamaan maksunsa ajallaan. Lainaprosessimme on suunniteltu nopeaksi ja helpoksi, jotta saat tarvitsemasi rahoituksen silloin kun sitä eniten tarvitset.

Aiheeseen liittyvät artikkelit