27.5.2019

Näillä vinkeillä selviät asiakkaan pitkistä maksuajoista

Suomen Yrittäjien gallupin mukaan jopa kolmannes yrityksistä kertoo, että niiden asiakasyritykset ovat pidentäneet maksuaikojaan viimeisen kahden vuoden aikana. Kyselyyn vastasi 1 056 yrittäjää Suomesta syyskuussa 2018.

Pidentyneistä maksuajoista kärsivät eniten pienyrittäjät — alle 10 henkilön yrityksistä jopa 45 prosenttia joutui odottamaan asiakkaiden maksuja yli kuukauden.

 Yrittäjägallup näyttää, kuinka yleinen ongelma pitkät maksuajat ovat. Ongelmaan kannattaa siis varautua, vaikka se ei olisi entuudestaan tuttu. Listasimme viisi vinkkiä, jotka auttavat selviämään pitkistä maksuajoista.

1. Tee laskujen maksamisesta mahdollisimman helppoa

Jo laskujen maksamiseen käytetyt ohjelmat vaikuttavat maksuaikoihin. Onko laskujen maksaminen tehty asiakkaalle helpoksi? Kun maksaminen onnistuu esimerkiksi sähköisesti, jää asiakkaalle vähemmän tekosyitä olla maksamatta laskuja ajallaan. Sähköinen laskutusjärjestelmä helpottaa myös yrittäjän arkea.

2. Budjetoi tarkasti

Maksuajat kannattaa ottaa huomioon kassavirtaennusteita ja budjettia rakentaessa. Kuinka venyneet maksuajat vaikuttavat kassavirtaan ja budjettiin? Kun on varautunut ongelmiin etukäteen, on niitä helpompi ratkoa niiden osuessa omalle kohdalle.

Huolellisesti tehty budjetti auttaa myös äkillisen rahantarpeen kohdalla. Budjetti kannattaa jakaa osiin laskemalla osabudjetit esimerkiksi hankintoja, markkinointia tai henkilöstöä varten. Kun budjetti on tehty huolellisesti, tietää mistä löytyy joustoa hätätilanteita varten.

3. Pidä sopimusehdoista kiinni

Lain mukaan maksuajat saavat ylittää 30 päivää vain, jos asiasta on erikseen sovittu. Suurin osa yrittäjistä kuitenkin kertoo, että pitkistä maksuajoista harvoin sovitaan erikseen. Yrittäjän kannattaa pitää tiukasti kiinni omista oikeuksistaan. Jos maksuaikoihin sallii tarpeeksi poikkeuksia, se voi kostautua pitkällä tähtäimellä, kun asiakas ottaa maksujen myöhässä maksamisen tavaksi.

4. Ole aktiivinen maksujen perinnässä

Maksujen vieminen perintään on kallista, joten kannattaa kokeilla muutamia muita keinoja ennen virallista perintää. Pehmoperintä tarkoittaa sitä, että asiakkaalle esimerkiksi soitetaan ja kysytään suoraan, missä maksut viipyvät. Ulkopuolista apua rahojen perintään kannattaa kysyä myös tilitoimistolta.

Puhelut, sähköpostit, kirjeet tilitoimistolta tai muunlaiset yhteydenotot voivat kannustaa asiakasta maksamaan laskunsa ennen perintää. Maksujen perinnässä kannattaa siis osoittaa aktiivisuutta jo ennen kuin asia viedään perintätoimiston ratkaistavaksi.

5. Tutustu rahoitusvaihtoehtoihin

Ennakointi ja hyvin tehdyt suunnitelmat eivät kuitenkaan aina riitä. Joskus asiakkaan pitkät maksuajat johtavat yrityksen äkilliseen rahantarpeeseen, kun omia hankintoja ei voida tehdä rahan ollessa kiinni muualla. Tukalassa tilanteessa kannattaa tutustua erilaisiin rahoitusvaihtoehtoihin, jotka auttavat vaikeissa tilanteissa.

Jos yritys kaipaa luottoa nopeasti, vaivattomasti ja vastuullisesti, Yritysluotto voi olla ratkaisu äkilliseen rahantarpeeseen. Tarjoamme luottoa kaikenkokoisille ja -ikäisille yrityksille ilman reaalivakuuksia. Lainapäätöksen voi saada jo saman päivän aikana, kun hakemus on jätetty ja rahat tilitetään yrityksen tilille viimeistään seuraavana pankkipäivänä.

Yritysluoton ominaisuuksista ja hyödyistä voi lukea tarkemmin täällä.

kk

  • Kuukausierä:
  • Yhteensä:

Asiakaspalvelu

Avoinna arkisin 9–17
Puhelin
020 741 2032
Avoinna arkisin klo 9–17
Sähköposti
asiakaspalvelu@yritysluotto.fi
   
   
01.09.2020
  Olemme rahoittaneet suomalaisia yrityksiä aina vuodesta 2013 saakka. Yritysluotto.fi-lainapalvelu... Lue lisää…
03.07.2020
Kesäkuussa 2020 toteutetun asiakastyytyväisyystutkimuksen mukaan Yritysluottoa haetaan... Lue lisää…
17.06.2020
Palvelemme torstaina 18.6. normaalisti klo 9–17. Juhannusaaton 19.6. asiakas- ja lainapalvelumme on... Lue lisää…
19.05.2020
Yritysluotto.fi toivottaa mukavaa helatorstaita! Asiakaspalvelumme ja lainakäsittely on suljettu... Lue lisää…