Puhelin
020 741 2032
Avoinna arkisin klo 9–17
Yritysluoton lainapalvelulle kiitosta hakemisen helppoudesta
Suomalaisen Yritysluoton tuotepäällikkö Tommi Vaittinen on käsitellyt yritysten lainahakemuksia samassa yhtiössä yli 10 vuotta. Hänen asenteensa asiakaspalveluun on yksinkertaisen toimiva: anna sellaista palvelua, jota haluaisit itse asiakkaana saada.
Iltapäiväaurinko paistaa keskellä marraskuuta yllättävän keväisesti toimiston ikkunasta sisään Helsingin Kalasatamassa, jossa Yritysluoton asiantuntijat Tommi Vaittinen ja Emma Stevenson ottavat vierailijan vastaan.
Ensin keitetään kahvit ja sitten aletaan puhua siitä, millaista on käsitellä päivittäin yritysten lainahakemuksia. Tuotepäällikkö Tommi Vaittinen on toiminut Yritysluotolla erilaisissa asiakaspalvelutehtävissä 14 vuotta ja B2B-asiakaskoordinaattori ja markkinointikoordinaattori Emma Stevenson kuusi vuotta. Pienten ja keskisuurten yritysten haasteet ovat tulleet molemmille tutuiksi.
– Meillä on asiakkaita laidasta laitaan ja sitä myötä hyvä ymmärrys erilaisista toimialoista. Ymmärrämme myös yritysmaailman haasteita – muun muassa, että tilanteet voivat muuttua äkillisesti, jos yrittäjä esimerkiksi sairastuu, Stevenson sanoo.
Asiakaspalvelulle hyvät arvosanat
Yritysluoton vuosittaisessa asiakastyytyväisyyskyselyssä asiakaspalvelu on saanut monena vuonna hyvät arvosanat. Esimerkiksi tämän vuoden kyselyssä valtaosa vastanneista oli joko tyytyväinen tai erittäin tyytyväinen saamaansa palveluun.
Tommi Vaittinen sanoo hyvän asiakaspalvelun koostuvan lopulta yksinkertaisista elementeistä.
– Minulla on maanläheinen tapa asennoitua asiakaspalveluun. Haluan palvella asiakkaita sillä tavalla kuin toivoisin, että minua itseäni kohdeltaisiin asiakkaana. Toinen tärkeä juttu on kuunnella asiakasta herkällä korvalla ja yrittää vastata niihinkin kysymyksiin, joita asiakas ei edes osaa kysyä, Vaittinen sanoo.
Lainan hakemisen helppous ja nopeus saavat kiitosta
Yritysluoton lainan hakeminen on helppoa. Osa yritysrahoitusta tarjoavista rahoitusalan yrityksistä saattaa edellyttää esimerkiksi budjettia, kassavirtalaskelmaa tai tilinpäätöstä. Lisäksi vaatimuksena saattaa olla, että yrityksen täytyy olla toiminut tietyn määrätyn ajan ja liikevaihdon ylittää tietty summa. Yritysluotto perustaa sen sijaan lainapäätöksen aina tapauskohtaisesti kokonaisarvioon, eikä keskity tiettyihin tunnuslukuihin. Yritysluotolle ei myöskään tarvitse toimittaa lisädokumentteja, mikä nopeuttaa lainan hakemista.
Vuoden 2019 asiakastyytyväisyyskyselyssä suurin osa vastaajista sanoikin lainan hakemisen helppouden olleen tärkein syy valita Yritysluotto. Lähes puolet vastaajista mainitsi myös lainan tilityksen nopeuden tärkeäksi syyksi. Lainapäätöksen jälkeen rahat saa tilille viimeistään seuraavana pankkipäivänä, nopeimmissa tapauksissa jo samana päivänä.
– Prosessi on hyvin selkeä, vaiheet jäsennelty hyvin hahmotettaviksi ja toimii nopeasti, kuului yksi palautteista.
Yksi Yritysluoton toiminnan kulmakivistä on toiminnan läpinäkyvyys ja kommunikoinnin selkeys. Emma Stevenson sanoo, että Yritysluotolle on tärkeää viestiä asioista selkeästi ilman talousjargonia.
– Asiakkaan ei tarvitse olla rahoitusalan ammattilainen ymmärtääkseen palvelumme. Tyhmiä kysymyksiä ei ole. Toivomme, että asiakkaalla on matala kynnys kysyä mitä vain.
Yritysmaailman haasteet tulleet tutuksi
Eri alojen sesonkivaihtelut ovat yleinen syy siihen, miksi yritykset ottavat yhteyttä Yritysluottoon. Hakemuksia tulee paljon muun muassa rakennusalalta.
– Esimerkiksi rakennusprojekteja käynnistetään keväällä, ja siinä vaiheessa rahaa tarvitaan investointeihin, vaikka varsinaiset tulot rakennustöistä tulevat myöhemmin. Näissä tilanteissa asiakkaat ottavat meihin yhteyttä, kun tarvitsevat rahaa projektien aloittamiseen, esimerkiksi työvoiman palkkaamiseen ja kalustoon, Vaittinen kertoo.
Emma Stevenson toivoo, että asiakkaat ottaisivat rohkeasti yhteyttä myös lainan ottamisen jälkeisissä asioissa.
– Asiakas voi pelätä, että asiakkuuteen vaikuttaa negatiivisesti, jos esimerkiksi takaisinmaksussa on haasteita. Asia on kuitenkin päinvastoin: me näemme sen positiivisena, jos asiakas haluaa järjestellä maksuasioita. Yritämme löytää yhdessä ratkaisun tilanteeseen. Toki meillä on vain rajalliset mahdollisuudet, mutta pyrimme antamaan joustoa yllättävissä tilanteissa, Stevenson sanoo.
Toisinaan takaisinmaksuvaiheessa käy ilmi, ettei lainan ehtoja ole täysin sisäistetty hakuvaiheessa. Sekä Stevenson että Vaittinen kehottavatkin lainanhakijoita tutustumaan Yritysluotto.fi-sivujen yksinkertaiseen laskuriin, joka kertoo tarkasti lainasta aiheutuvat kuukausikulut.
– Kuluja ei ole piiloteltu, ne ovat nähtävissä heti etusivulla netissä, Stevenson sanoo.
Yritysluotto.fi-sivuilta käyvät ilmi myös kelpoisuusvaatimukset yrityslainan saamiseksi: yrityksen on oltava Kaupparekisterissä oleva suomalainen yritys, yrityksen vastuuhenkilöiden on oltava hyvämaineisia, yrityksellä ei saa olla maksuhäiriöitä, eikä myöskään takaajalla tai takaajilla saa olla maksuhäiriöitä.
– Asiakkaalla on melko paljon vastuuta siinä vaiheessa, kun hän tutustuu tuotteeseen. Sitten kun päätös lainanhakemisesta on tehty, prosessi on suoraviivainen. Meillä on usean vuoden kokemus käsittelystä, käymme tiedot huolellisesti läpi ja annamme lainapäätöksen nopeasti, Vaittinen summaa.
Lue usein kysyttyä -osiosta vastaukset yleisimpiin kysymyksiin
Artikkeli on toteutettu yhteistyössä MTVuutiset.fi-sivuston kanssa