4.10.2018

Yrittäjä, oletko valmis kiireiseen sesonkiin? 5 + 1 asiaa, jotka on hyvä muistaa

Yrittäjä, oletko valmis kiireiseen sesonkiin? 5 + 1 asiaa, jotka on hyvä muistaa

Sesonkivaihteluihin varautuminen antaa yrityksellesi entistä paremmat eväät menestymiseen.  Olemme koonneet muutaman käytännön vinkin, joilla parannat sesonkiin varautumista.

Osalle yrityksiä sesonkivaihtelut ovat hyvin ennakoitavia. Rengaskauppiailla asiakkaita riittää keväisin ja syksyisin, ja marjanviljelijän kiireisin kausi ajoittuu kesälle. Rakennusalalla puolestaan kalenteri täyttyy nopeasti alkukeväällä.

Logistiikka-alalla sesongit seuraavat pitkälti yleistä taloustilannetta, jonka muutokset näkyvät nopeasti tavaraliikenteessä. Kiirepiikkien ennakointi voi olla haastavaa, ellei takana ole vuosien vankkaa kokemusta, joka saattaa auttaa tunnistamaan orastavan kiireen.

Henkilökuljetusliikenteessä on myös helposti ennakoitavia sesonkipiikkejä, kuten pian alkava pikkujoulukausi. Esimerkiksi taksiyrittäjien on hyvä viimeistään tässä vaiheessa tehdä suunnitelmia lisätyövoiman palkkaamiseksi.

Toisille yrityksille sesongit voivat vaihdella vähemmän ennustettavasti kysynnän mukaan. Näihin tilanteisiin yrittäjän on hyvä varautua tunnistamalla oman alansa piikit sekä myös hiljaiset ajat, jolloin aika kannattaa käyttää varastojen tai kaluston täydentämiseen.

– Esimerkiksi talvisin lumenaurausta tekevä yritys, joka on jo saanut tilauksia tulevalle talvelle, voi nyt laittaa kalustoaan kuntoon, havainnollistaa yrityslainoja tarjoavan Yritysluoton markkinointipäällikkö Hanna Stranius.

Hiljaisten kausien haaste on kuitenkin usein se, että rahaa investointeihin ei ole ennen kuin kauppa alkaa käydä. Samalla on myös katettava yrityksen kiinteät kulut, kuten vuokra, sähkö tai kuukausipalkkalaisten palkat. Näissä tilanteissa apu voi löytyä nopeasta yrityslainasta.

Tässä lisäksi viisi vinkkiä, joilla parannat varautumistasi sesonkeihin läpi vuoden.

1. Tunne toimialasi kiirepiikit

Pidä kirjaa myynnin huipuista ja hiljaisista kausista. Yrityksen, niin ison kuin pienenkin, pyörittämisessä on hyvä tuntea oman toimialansa vuosikello. Vuosikello auttaa hahmottamaan vuoden tärkeimmät kiirepiikit ja varautumaan niihin. Asioiden ylös kirjoittaminen helpottaa myös tulevien vuosien suunnittelua, sillä voit aina palata muistiinpanoihisi ja tarkistaa esimerkiksi edellisten vuosien myyntipiikit. 

2. Hyödynnä hakukonetta sesonkien ennakoimiseen

Google Trends -palvelu on oiva apu, kun haluat selvittää, milloin omaan alaasi liittyviä hakuja tehdään eniten. Voit esimerkiksi ajoittaa somekampanjasi samoihin aikoihin, kun asia näyttää nousevan esille nettihauissa. Esimerkiksi hakutermi "talon rakentaminen" on ollut melko tasaisesti suosittu läpi vuoden, mutta erityisesti helmikuussa hakuja on tehty paljon. Vinkki: Sivusto antaa automaattisesti kohdemaaksi Yhdysvallat, joten muista vaihtaa kohdemaaksi Suomi.

3. Tunne asiakasryhmäsi

Osa vuoden myyntihuipuista voi olla itsestään selviä, kuten esimerkiksi rengaskauppiaan renkaiden menekki keväällä. Osalle vaihtelusta ei ehkä löydy selitystä. Pyri tuntemaan asiakasryhmäsi ja pohtimaan, miltä heidän työ-, opiskelu-, tai vapaa-ajan kalenterinsa näyttävät aikoina, jolloin kauppa ei käy. Tuntemalla asiakkaasi markkinoinnin suunnittelu käy helpommin. Milloin sinun asiakkaasi heräävät tulevaan sesonkiin tai suunnittelevat tulevaa?

4. Tee vuosisuunnitelma

Seuraavan vuoden suunnittelu on hyvä aloittaa hyvissä ajoin. Esimerkiksi kesään ajoittuvaa sesonkia kannattaa alkaa suunnitella jo edellisenä syksynä. Suunnitelmaan voit merkitä esimerkiksi ehdotuksia markkinointikampanjoiden ajankohdaksi. Suunnitelmaan kannattaa kirjata myös muita sesonkiin liittyviä toimenpiteitä, kuten työvoiman rekrytointia kesäkuukausiksi, tavaran tilaamista ja niin edelleen. Yksinkertaiset ja konkreettiset tavat toimivat usein. Voit esimerkiksi piirtää ympyrään neljä sektoria: talvi, kevät, kesä ja syksy; ja kuhunkin vuodenaikaan tietyt toimenpiteet.

5. Käytä hiljaiset ajat hyväksesi 

Yrityksesi hiljaisina aikoina voit varautua sesonkiin monin tavoin. Voi olla hyvä idea tilata jotakin tuotetta isompi määrä (jolloin se voi olla myös halvempaa) ja järjestellä se jo valmiiksi sesonkia varten. Hiljaiset ajat ovat mitä parhainta aikaa ideoinnille, sillä luovuus tarvitsee syttyäkseen aikaa ja tilaa. Hiljaiset ajat ovat myös hyvää aikaa markkinoinnille. Esimerkiksi linja-autoliikenteessä yksi sesongeista ajoittuu kevääseen, jolloin muun muassa koululaiset tekevät luokkaretkiä. Sesonkiin on hyvä olla valmis markkinointisuunnitelma, jolla napata asiakkaat heti ensimmäisten tarjouspyyntöjen saapuessa.

+ 1. Kaikkeen ei voi varautua

On hyvä muistaa ja hyväksyä myös se, että kaikkeen ei voi varautua. Suomessa sellainen tekijä on muun muassa sää, jonka kehittymisestä ei koskaan ole takeita. Sateenvarjokauppiaan on siis otettava riski varjoja tilatessaan. Jos kesä on kovin aurinkoinen, voi hän alkaa suunnitella maailman mahtavinta sateenvarjokampanjaa syksyn sateita varten. Google Trendsin mukaan hakusanan "sateenvarjo" huippukausi oli muuten Suomessa viime syksynä 1.-7. lokakuuta.

– Vaikka kaikkeen ei voi varautua, on hyvä muistaa, että esimerkiksi säävaihtelut tai muut ennakoimattomat tilanteet voivat sisältää myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia, muistuttaa Stranius.

– Hellekesänä 2018 tuo esimerkkinä mainittu sateenvarjokauppias ei ehkä lyönyt myyntiennätyksiä, mutta reagoimalla nopeasti ja investoimalla vaikkapa lisäerään tuulettimia, olisi hän voinut paikata myyntiä ja vastata muuttuneeseen kysyntään, Stranius naurahtaa.

Yrityslainasta apua kassavajeeseen

Kausivaihteluiden ja liiketoiminnan sesonkiluonteisuuden aiheuttamaan kassavajeeseen tai lisärahoituksen tarpeeseen on saatavilla nopeitakin ratkaisuja. Yrityslainaa käytetään paljon tilanteissa, joissa rahaa ei tule sisään, mutta kulut on kuitenkin katettava.

Moni pienyrittäjä pystyy samaistumaan tilanteeseen, jossa projektiluontoisissa töissä maksuajat ovat pitkiä, eikä rahaa tule kassaan samaan tahtiin kuin kuluja olisi katettavana.

– Esimerkiksi Yritysluoton lainahakemuksen voi tehdä helposti ja nopeasti verkossa, silloin kun se yrittäjälle parhaiten sopii. Lainapäätöksen saa meiltä arkisin samana päivänä ja rahat tilille viimeistään seuraavana pankkipäivänä, kertoo Yritysluoton markkinointipäällikkö Hanna Stranius.

Artikkeli on toteutettu yhteistyössä MTV.fin kanssa

kk

  • Kuukausierä:
  • Yhteensä:

Asiakaspalvelu

Avoinna arkisin 9–17
Puhelin
020 741 2032
Avoinna arkisin klo 9–17
Sähköposti
asiakaspalvelu@yritysluotto.fi
   
   
05.11.2018
Lisärahoitus pelastaa yrittäjän yllättävässä kiireessä: ”Yrittäjä sai tiukassa tilanteessa talouden... Lue lisää…
04.10.2018
Yrittäjä, oletko valmis kiireiseen sesonkiin? 5 + 1 asiaa, jotka on hyvä muistaa... Lue lisää…
03.09.2018
Autokauppias Aapo Ruhanen turvautuu Yritysluottoon, kun kauppa käy kuumana Salolainen Aapo Ruhanen... Lue lisää…
20.08.2018
Investointeihin uudenlaista uskallusta Pienyrityksissä tarve uusien työntekijöiden palkkaamiselle,... Lue lisää…