1.2.2019

5 vinkkiä kasvattaa liiketoimintaa

5 vinkkiä kasvattaa liiketoimintaa. Alkuvuosi on hyvä ajankohta kasvattaa ja kehittää liiketoimintaa. Mistä yrityksesi ammentaa kasvun eväät tänä vuonna? Entä missä yrityksesi on vaikkapa viiden vuoden kuluttua? Kokosimme 5 käytännönläheistä vinkkiä, joiden avulla kasvattaa ja kehittää yrityksen liiketoimintaa.

 

Analysoi

1. Analysoi asiakkaita, markkinoita ja kilpailijakenttää

Täysin uudet ja ennenkokemattomat ideat ovat harvinaisia. Toki sellaistakin sattuu, että yrittäjä innovoi uuden palvelun tai tuotteen, jolle myös löytyy maksukykyistä asiakaskuntaa. Aina pyörää ei kuitenkaan tarvitse keksiä uudelleen, vaan analysoimalla nykyistä markkinaa ja kilpailijoita voit löytää markkinaraon, jonka täyttämällä saat kasvua.

Onko jokin asiakasryhmä jäänyt kilpailijoiltasi huomioimatta tai voisitko tarjota nykyistä palveluasi jollekin uudelle asiakaskunnalle? Voisiko yrityksesi tarjoamia tuotteita tai palveluita paketoida uudella tavalla ja saada siten lisää liiketoimintaa? Tutki ja analysoi, onko kilpailijoillasi joillakin osa-alueilla parannettavaa. Ja mikäli näin on, tarjoa asiakkaille parempi vaihtoehto.  

Tiedätkö mihin suuntaan asiakaskuntasi vaatimukset ja tottumukset ovat muuttumassa? Sieltä voi löytyä uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen ja kehittämiseen. Esimerkiksi väestön ikääntyessä erilaisten kotiin toimitettavien ja kotona tehtävien palveluiden kysyntä voi kasvaa. Digitalisaatio on jo vaikuttanut ja tulee myös tulevaisuudessa vaikuttamaan kaikilla toimialoilla muuttaen toimintatapoja –mutta samalla myös tuoden uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

 

Hyödynnä sesongit

2. Varaudu ja hyödynnä sesongit

Tunnetko alasi sesonkipiikit? Entä miten voisit varautua niihin entistä paremmin ja saada kasvua sitä kautta? Usealla alalla on tietyt selkeät kiireiset ajat ja silloin on tärkeää, että esimerkiksi kalusto on kunnossa, varastossa on mitä myydä ja henkilöstöä on tarpeeksi. Näin voit saada kaiken irti kasvaneesta kysynnästä ja kasvattaa liiketoimintaa. Sesonkien ennustamisessa auttaa luonnollisesti kokemus ja edellisten vuosien myyntiluvut tai muut tilastodata. Varautumista tukee myös asiakaskunnan tunteminen. Millainen vuosirytmi asiakkaillasi on? Missä vaiheessa he tekevät ostopäätöksiä tai etsivät palveluntarjoajia?

Tärkeää on myös käyttää sesonkien ulkopuoliset hiljaisemmat ajat hyödyksi. Suunnittele silloin myynti- ja markkinointitoimenpiteitä, huolehdi sisäänostoista tai kunnosta toimitiloja tai muuta kalustoa. Mahdollisen kiireavun rekrytoiminen ja perehdyttäminen vie aikaa, joten varaudu siihen silloin, kun sesonki ei vielä ole täysillä päällä. Ja viimeiseksi: lepää, lomaile ja lataa akkuja silloin, kun siihen on mahdollisuus sesonkiajan ulkopuolella!

Lue lisää sesonkiin varautumisesta aiemmin julkaistusta artikkelistamme

 

Suunnitele ja testaa

3. Suunnittele ja testaa

”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty”, sanotaan jo vanhassa sananlaskussakin. Joten tee konkreettinen suunnitelma liiketoiminnan kehittämisen ja kasvattamisen tueksi. Suunnitelma voi olla lyhytkin, mutta kun asiat on laitettu niin sanotusti paperille, on niitä helpompi noudattaa. Esimerkiksi vuosikello tai suunnitelman jakaminen lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin toimenpiteisiin myös aikatauluttaa tekemistä. Suunnitelman pitää myös joustaa tarvittaessa, sillä asiat muuttuvat ja joskus suuntaa joutuu muuttamaan nopeastikin. Tärkeintä on tietää tarkemmin mitä toimenpiteitä teet lähiviikkoina, vaikka samalla esimerkiksi vuoden päästä tapahtuvat asiat olisivat suunnitelmassasi vasta karkealla tasolla.

Ota testaaminen osaksi tekemistä. Kokeile ja testaa erilaisia toimenpiteitä. Mittaa sekä analysoi tuloksia ja muuta tekemistä tulosten pohjalta… ja aloita kokeileminen uudelleen alusta. Kysy asiakkailtasi, miten yrityksesi tuotteita tai palveluita kannattaisi kehittää. Mikä niissä on hyvää ja ennen kaikkea mikä osa-alue vaatisi kehittämistä? Vastaako palvelutarjoomasi kysyntää nyt ja ennen kaikkea tulevaisuudessa?

 

Investoi

4. Investoi kasvuun

Jotta liiketoimintaa voi kasvattaa, tarvitaan siihen usein lisäinvestointeja. Olkoon se uutta kalustoa, henkilöstöresursseja tai varaston täydentämistä. Erilaisia rahoitusvaihtoehtoja kasvun tueksi löytyy useita. Pienyritykset ovatkin satsanneet kasvuun lainarahan turvin viime aikoina entistä enemmän.

Lue myös aiemmin julkaisemamme artikkeli yritysten investointihalukkuudesta 

Muistathan, että Yritysluotto.fi tarjoaa helpon ja nopean rahoitusratkaisun kaikenkokoisille ja -ikäisille yrityksille? Yritysluoton hakeminen tapahtuu verkossa, eikä lainahakemusta varten tarvitse kerätä tilinpäätös- tai muuta dokumentaatiota. Lainapäätöksen saat samana päivänä ja rahat maksetaan yrityksen tilille viimeistään seuraavana pankkipäivänä. Yritysluottoa käytetään yhä enemmän kasvun ja kehittämisen moottorina.

 

Verkostoidu

5. Markkinoi ja verkostoidu

Hyväkään palvelu ei myy itse itseään, vaan tarvitaan keinoja kertoa siitä potentiaalisille ja nykyisille asiakkaille. Markkinoi ja tee aktiivista myyntityötä ja löydä siten kasvun avaimet. Pyri löytämään parhaat keinot tavoittaa juuri sinun yrityksesi kohderyhmä. Esimerkiksi sosiaalinen media ja muut online-markkinointikanavat tarjoavat kustannustehokkaita mahdollisuuksia markkinoida ja herättää kiinnostusta. Sähköisissä kanavissa pystyt myös mittaamaan toimenpiteiden tehokkuutta ja testaamaan helposti. Pyydä tai palkkaa apua markkinointiin, sillä se on osa-alue, josta kasvuyrityksen ei ole varaa säästää.

Verkostoidu muiden yrittäjien tai toimijoiden kanssa. Rakennusyrittäjä voi toimia läheisessä yhteistyössä esimerkiksi LVI-alan yrittäjän kanssa ja suositella kumppaniaan asiakkaille, jolloin molemmat osapuolet hyötyvät. Kuljetusalan yritys voi tehdä yhteistyötä vaikkapa vähittäiskaupan yritysten kanssa tarjoten kotiinkuljetuspalvelua. Yrityksen kasvun mahdollistamisen lisäksi palveluiden paketointi helpottaa myös asiakasta, kun hän saa kaikki tarvitsemansa niin sanotusti yhdeltä tiskiltä.

 

 

 

 

 

 

 

 

kk

  • Kuukausierä:
  • Yhteensä:

Asiakaspalvelu

Avoinna arkisin 9–17
Puhelin
020 741 2032
Avoinna arkisin klo 9–17
Sähköposti
asiakaspalvelu@yritysluotto.fi
   
   
16.04.2019
Yritysluotto.fi toivottaa iloista pääsiäistä! Asiakas- ja lainapalvelumme on kiinni perjantain 19.4... Lue lisää…
27.02.2019
Ajanhallinnan vinkkejä yrittäjälle Ajanhallinnan haasteet ovat tuttuja varmasti lähes kaikille... Lue lisää…
01.02.2019
5 vinkkiä kasvattaa liiketoimintaa. Alkuvuosi on hyvä ajankohta kasvattaa ja kehittää... Lue lisää…
19.12.2018
Hyvää joulua ja menestystä vuodelle 2019 Asiakaspalvelumme on suljettu 22.–26.12. sekä uudenvuoden... Lue lisää…